چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

هواشناسی از آذر ماه گرد و غبار مشهد را پیش‌بینی کرده بود | پیامک تعطیلی مدارس، اما صبح روز واقعه برای خانواده‌ها ارسال شد

  • کد خبر: ۲۰۲۴۴۱
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
هواشناسی از آذر ماه گرد و غبار مشهد را پیش‌بینی کرده بود | پیامک تعطیلی مدارس، اما صبح روز واقعه برای خانواده‌ها ارسال شد
باوجود پیش‌بینی هواشناسی درباره گرد‌و‌غبار و ارسال پیامک برای مسئولان، بازهم تصمیم دیرهنگام کارگروه اضطرار، دانش‌آموزان را به مدارس کشاند.

به گزارش شهرآرانیوز روز گذشته وضعیت کیفیت هوای مشهد، خطرناک بود و عدد شاخص آن به رنگ قرمز، یعنی ناسالم برای همه گروه‌ها رسید و حتی در برخی ساعات شاخص کیفیت هوا عدد پانصد را هم رد کرد. البته دیگر آلودگی هوا برای مشهدی‌ها تازگی ندارد؛ اما انگار مسئولان هر‌بار بیشتر از مرتبه قبل غافل‌گیر می‌شوند یا شرایط برایشان عادی است و این را می‌شود در برگزاری جلسات دیرهنگام کارگروه اضطرار گرد‌و‌غبار مشاهده کرد که فقط واژه «اضطرار» را یدک می‌کشد و حکایت تصمیمات همیشگی‌اش «نوشدارو پس از مرگ سهراب» است؛ همانند روز گذشته که اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس، سبب شد دانش‌آموزان زیادی راهی مدرسه شوند و پس از تنفس در هوایی با وضعیت خطرناک با در بسته مدرسه مواجه شوند.

هشداری که قبلا اعلام شده بود

این چندمین بار است که آلودگی هوا و گرد‌و‌غبار دوباره گریبان‌گیر مردم مشهد می‌شود؟ دیگر حسابش از دستمان در رفته است؛ با‌این‌حال تصمیمات کارگروه اضطرار آلودگی هوای مشهد نیز فقط به تعطیلی مدارس ختم می‌شود؛ تازه اگر همان تصمیم نیز به‌موقع اتخاذ و اعلام شود. همه این موارد در حالی است که اداره‌کل هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از ۳۰‌آذرماه تا دوشنبه، چهارم دی‌ماه، شرایط گرد‌و‌غبار و وزش باد را پیش‌بینی کرده بود.

پیامک هشدار هواشناسی برای ۲۰۰ مسئول استانی

حتی اگر این هشدار هواشناسی را نیز نادیده بگیریم، یحیی قائنی‌پور، رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی، به شهرآرا اعلام کرد که ساعت‌۱۰:۵۰ صبح روز دوشنبه برای بیش از دویست نفر از مسئولان استانی پیامکی با مضمون «وزش باد شدید و گرد‌و‌خاک در استان و کاهش کیفیت هوا در غالب نقاط استان» ارسال شده است؛ باوجوداین به‌گفته والدین دانش‌آموزان نیز خبر تعطیلی مدارس صبح روز سه‌شنبه، حوالی ساعت‌۶ صبح در گروه‌های مجازی مدارس اعلام شده و طبیعی است که برخی از والدین این پیام را مشاهده نکرده باشند.

ساعت یک بامداد، موج اول گرد‌و‌غبار در مشهد

مهدی اله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی نیز منشأ گرد‌وغبار دیروز را فعال‌شدن کانون خارجی «قره‌قوم» در ترکمنستان و کانون‌های داخلی غرب و شمال‌غرب این استان بیان کرد؛ همچنین رضا اسماعیلی، رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد، نیز با اشاره به اینکه موج اول ورود توده گرد‌و‌غبار به مشهد، ساعت یک بامداد و موج دوم آن ساعت‌۶ صبح بوده است، بیان کرد: بیشترین آلودگی هوا از ایستگاه الهیه گزارش و ایستگاه‌های سیدی و هفت‌حوض در رتبه‌های بعدی قرار دارند که این امر نشان‌دهنده این است که آلودگی منشأ خارجی دارد و از بیرون وارد مشهد شده است.

تأخیر در تصمیم تعطیلی کوتاهی کدام سازمان است؟

البته محسن داوری، فرماندار مشهد، با بیان اینکه به‌محض اطلاع‌رسانی محیط‌زیست مبنی بر آلودگی هوا و شرایط اضطرار، تصمیم بر تعطیلی مدارس در فرمانداری گرفته شده، معتقد است که باید اداره‌کل محیط‌زیست پاسخگوی تأخیر در اطلاع‌رسانی تعطیلی مدارس باشد که چرا اقدامی به‌موقع انجام نداده‌اند؛ زیرا فرمانداری به‌محض دریافت شرایط اضطرار تصمیم بر تعطیلی را اعلام کرد.

توصیه اداره محیط‌زیست به خودمراقبتی

اداره‌کل محیط‌زیست خراسان‌رضوی نیز از این شرایط بی‌خبر نبود و ساعت‌۲۳:۱۹ شامگاه دوشنبه پیامی در کانال خبری خود منتشر کرد و با اعلام گرد‌و‌غبار لحظه‌ای در مشهد، فقط به درخواستی مبنی بر خودمراقبتی عمومی و استفاده از ماسک بسنده کرد؛ ضمن اینکه ساعت ۶:۰۳ صبح روز گذشته خبر تعطیلی همه فعالیت‌های آموزشی مدارس در مشهد را براساس اعلام کارگروه شرایط اضطراری گرد‌و‌غبار خراسان‌رضوی در این کانال اعلام کرد. البته ساعت‌۱۰:۳۸ نیز خبر غیر‌حضوری شدن همه فعالیت‌های آموزشی مشهد و مناطق هفت‌گانه در نوبت عصر را در این کانال منتشر کردند و پس‌از‌آن ساعت‌۱۰:۵۲ دانشگاه‌ها نیز در نوبت عصر به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند.

امروز مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل است

قائنی‌پور، رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی، هم در ادامه این را گفت که پیش‌بینی می‌شود عدد میانگین شاخص امروز (چهارشنبه) نیز بالا باشد، اما پیش‌بینی این است که شاخص لحظه‌ای هوا بهتر باشد. البته ظهر روز گذشته، پنجم دی‌ماه، نیز اداره‌کل هواشناسی هشدار سطح نارنجی مبنی بر انتقال ذرات گرد‌و‌غبار و کاهش کیفیت هوا تا روز چهارشنبه را صادر کرد و خواستار خودداری از تردد و فعالیت‌های طولانی‌مدت خارج از منزل شد.

امروز نیز به‌دلیل شرایط اضطراری هوا، همه مدارس و دانشگاه‌های شهر تعطیل است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->